داکت اسپلیت یا فن کویل ؟

داکت اسپلیت و فن کویل

داکت اسپلیت یا فن کویل ؟

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

داکت اسپلیت و فن کویل دو سیستم با ویژگی ها و مزیت های فراوان برای هر مصرف کننده ای مناسب است.
با این حال انتخاب یکی از دو سیستم تهویه فن کویل یا داکت اسپلیت ملزم به شناخت دقیق و آشنایی با قیمت، محل نصب و بازدهی محصول می باشد.
در نگاه اول به نظر می رسد که این دو سیستم شباهت زیادی به هم دارند و بدون تحقیق کافی نمی توان درباره خرید داکت اسپلیت یا خرید فن کویل سریع اقدام کرد. نظرات درمورد داکت اسپلیت ضد و نقیض است. همانطور که برخی معتقدند معایب فن کویل می تواند دردسر ساز باشد.
فن کویل راحت ترین و بی دردسرترین سیستم تهویه مطبوعی است که می توان برای هر کاربری متصور شد.
یک یونیت فن کویل را می توان یک فن دمنده و دستگاه پرتاب باد دانست که در فضای داخلی محل مورد نظر مانند واحد مسکونی، اداری یا تجاری، بیمارستان ها و … نصب شده و به واسطه وجود کویل های مسی، هوای خنک شده یا گرم شده را در فصول مختلف سال به محیط پرتاب می کند.

مهم ترین مزیت فن کویل مدولار بودن یونیت های آن است که دست ما را برای نصب آن در هر نقطه از فضا باز گذاشته است. بنابراین به راحتی می توان تنظیمات سرمایشی و گرمایشی سیستم فن کویل را در زمستان و تابستان تغییر داد و برای 12 ماه سال، بهترین تهویه مطبوع را فراهم کرد.
به زبان ساده نحوه عملکرد داکت اسپلیت دقیقا مثل فن کویل است و حتی دقیقا از پنل های شبیه یکدیگر بهره می برند. اما چند نکته ظریف فن کویل را از داکت اسپلیت تفکیک می کند که این موارد در مزیت و معایب آنها هم تاثیر گذار هستند.
در فن کویل آب سرد یا گرم عامل اصلی تولید هوای گرم و سرد درون پنل ها می باشد. در صورتی که در داکت اسپلیت دقیقا سیکلی مشابه کولر گازی وجود داشته و از گار فریون برای خنک کردن یا گرم کردن سیستم بهره می برند.

اصل تفاوت این دو سیستم هم در نوع عملکرد آنها نهفته است. همچنین برای داشتن یک فن کویل، باید یک دستگاه هواساز مرکزی مانند چیلر تراکمی (برای مجتمع یا مجموعه)، مینی چیلر (برای ساختمان های کوچیک یا واحد منفرد) و یا چیلر جذبی (برای مجتمع های بزرگ) تعبیه می گردد. در صورتی که داکت اسپلیت مانند کولرگازی از یک کندانسور در فضای باز بهره برده و یا فرایند تبرید گاز فریون را خنک کرده و به سمت پنل داکت اسپلیت هدایت می کند.
– فن کویل از آب و داکت اسپلیت از گاز فریون به عنوان مبرد های سرمایش و گرمایش بهره می برند.
– سرویس فن کویل به نسبت داکت اسپلیت راحت تر است.
– داکت اسپلیت دارای دو مدل داکت اسپلیت اینورتر و داکت اسپلیت معمولی است . در صورتی که فن کویل چنین ویژگی ای ندارد.
– از دیگر تفاوت های داکت اسپلیت با فن کویل این است که فن کویل ها معمولا با یک سیستم مرکزی مثل چیلر تراکمی یا جذبی در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند. اما داکت یک سیستم کاملا مجزا است و اجزای آن برای هر واحد کوچیک تفکیک شده است.
– مزیت فن کویل ها این است که مدل پنلی و دیواری آن به راحتی روی کار نصب می شود و نیازی به تغییرات معماری محیط یا ساخت و ساز نیست. در صورتی که داکت اسپلیت ها همه توکار هستند و داخل سقف کاذب مخفی می شود.
– فن کویل ها از کویل های سرد و گرم برای تهویه بهره می برند. در صورتی که در ایران باب شده است کویل های گرمایشی را در مسیر باد داکت قرار داده و به این شیوه داکت را سرد و گرم می فروشند. یک داکت اسپلیت استاندارد باید از پمپ گرمایشی یا همان هیت پمپ در حالت گرمایش بهره می برد.

 

شباهت های فن کویل و داکت اسپلیت:

– هر دو هوای اطراف را توسط دریچه های تعبیه شده در اطراف دستگاه جذب می کنند.
– هوا در مجاورت لوله های سرد و گرم درون داکت یا فن کویل قرار می گیرد و به نسبت آن دمای اتاق با تنظیم ترموستات دستگاه و یا ترموستات اتاق ی به تواند به تعادل برسد.
– هر دو شامل مدل های مشابهی مانند سقفی، کانالی و کاستی هستند.
– از فن کویل و داکت می توان در چهار فصل سال استفاده نمود
– هر دو سیستم در طولانی مدت بسیار مقرون به صرفه می باشند.
– به دلیل توکار بودن بیشتر مدل های هر دو سیستم دست معماری برای طراحی و تغییرات فضا کاملا باز است.
– برخی از مدل های هر دو سیستم دارای ترموستات هستند و نیاز به خرید ترموستات جدا نمی باشد.
– کاهش لوله کشی در داکت و فن کویل نسبت به سایر تجهیزات

نظری ثبت نشده است، اولین نفر برای ارسال نظر باشید

فرم ارسال نظر