داکت اسپلیت چیست

داکت اسپلیت چیست

داکت اسپیلت چیست؟

داکت اسپیلت یکی از بهترین سیستم تهویه هواست که عملکردی مشابه با کولر گازی و اسپیلت دارد. با این تفاوت که در داخل سقف‌های کاذب نصب می‌شود و تنها دریچه‌ هوای آن از داخل محیط نمایان است. این سیستم عملکردی دوگانه دارد و می‌تواند در فصول گرم و سرد سال به حفظ دمای محیط کمک کند. همچنین چون ظاهر زیبایی دارد و فضای کمی از محیط را شغال می‌کند، در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری و… از این دستگاه استفاده می‌شود.

داکت اسپیلت از دو یونیت داخلی و خارجی ساخته شده است. یونیت داخلی یا هواساز در زیر سفف کاذب قرار می‌گیرد. کندانسور یا یونیت خارجی نیز در بیرون از محوطه ساختمان نصب می‌شود. این دو واحد از طریق لوله‌های مسی به یکدیگر متصل شدند.

نحوه عملکرد داکت اسپیلت به اینصورت است که با روشن شدن دستگاه، کمپرسور گاز مبرد را فشرده کرده و با فشار به واحد تهویه انتقال می‌دهد. در این واحد فن‌ این جریان هوای متراکم را جذب کرده و پس از انجام فرآیندهای مختلف، به حالت گرم یا سرد به محیط منتقل می‌کند.

 

 

معرفی اجزای اصلی داکت اسپیلت

داکت اسپیلت از قطعات مختلفی ساخته شده است که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

یونیت داخلی

هواساز یکی از اجزای اصلی داکت اسپیلت است و همانطور که گفته شد در داخل سقف کاذب و در مکان‌های کم تردد نصب می‌شود. این بخش چند قسمت اصلی دارد که شامل فن و الکتروموتور، فیلتر هوا و کویل است و ظرفیت و کیفیت مناسب آن‌ می‌تواند بازدهی دستگاه را افزایش دهد.

یونیت خارجی

یونیت خارجی یا همان کندانسور از اجزای دیگر داکت اسپیلت است که وظیفه خروج هوای برگشتی را بر عهده دارد. نصب مناسب این قطعه می‌تواند روی راندمان کلی دستگاه موثر باشد. این قسمت نیز شامل کویل، کمپرسور و شیر منبسط کننده جریان مبرد گاز است و کیفیت و ظرفیت آن اهمیت زیادی دارد.

لوله‌های رابط میان واحدها

هر دو یونیت از طریق لوله‌های مسی به یکدیگر وصل می‌شوند. در هر داکت اسپیلت لوله‌ها از لحاظ کیفیت و ضخامت با یکدیگر متفاوتند. به همین علت پیش از انتخاب هر محصول، حتما این مورد را بررسی کنید تا از کیفیت آن مطمئن باشید.

 

 

مزایای استفاده از داکت اسپیلت چیست؟

استفاده از سیستم داکت اسپیلت به جای سایر سیستم‌های گرمایشی شاید معایبی هم داشته باشد. اما مزایای آن به قدری زیاد است که می‌توان از ایرادات دیگر چشم‌پوشی کرد:

  • داکت اسپیلت می‌تواند هوای تازه با اکسیژن‌ رسانی بالا در محیط ایجاد کند.
  • به واسطه فیلترهای قدرتمندی که در این نوع دستگاه‌ها استفاده می‌شود، هوا کاملا تمیز و تصفیه شده به محیط انتقال می‌یابد.
  • با این روش می‌توان دمای هر اتاقی را به طور مجزا کنترل کرد که در نهایت منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.
  • سیستم داکت اسپیلت کاملا کم صدا است و حتی اگر به صورت شبانه روزی کار کند، آرامش ساکنین با مشکل روبرو نخواهد شد.
  • هزینه‌های نصب و نگهداری این دستگاه نسبت به سایر سیستم‌های تهویه هوا بسیار مقرون به صرفه‌تر است.
  • راندمان گرمایشی داکت اسپیلت نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی بسیار بالاتر است.
  • این نوع سیستم تهویه هوا نسبت به سایر دستگاه‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کند.

 

 

کلام آخر

در حالت کلی سیستم داکت اسپیلت یک راه حل موثر و کارآمد برای تهویه هوای محیط است و در فضاهای مختلف عملکرد خوبی خواهد داشت. به شرطی که مدلی را تهیه کنید که ابتدا با شرایط و نیاز محیط هماهنگی داشته باشد. زیرا بهترین دستگاه‌ها هم اگر در فضای مناسبی نصب نشوند، بازدهی کافی را ندارند. در قدم بعدی نیاز است تا جنس، کیفیت و قدرت دستگاه را بررسی کنید.

تهویه اورین یک فروشگاه معتبر است که مدل‌های مختلف داکت اسپیلت را با مناسب‌تری قیمت در اختیارتان قرار می‌دهد و می‌توانید با مشاوره‌های آن‌ها  بهترین خرید را داشته باشید.

 

 

سوالات متداول

  • آیا داکت اسپیلت باعث افزایش هزینه‌های برق می‌شود؟

خیر، مصرف انرژی داکت اسپیلت نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کمتر است و هزینه برق زیادی ندارد.

  • آیا برای محیط مرطوب داکت اسپیلت گزینه مناسبی است؟

بله، این نوع دستگاه‌ها تا حدودی رطوبت را کنترل می‌کنند. حتی مدل‌هایی هستند که دکمه رطوبت‌گیر دارند و می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

 

نظری ثبت نشده است، اولین نفر برای ارسال نظر باشید

فرم ارسال نظر