انواع برج خنک کن

انواع برج خنک کننده

انواع برج خنک کن

برج های خنک کننده به دو دسته تقسیم می شوند.

انواع برج های خنک کننده:

1- برج خنک کننده مدار باز: در این برج ها آب گرمی که از طرف مصرف کننده می آید، توسط نازل های پاشش آب بر روی پدهایی که در دیواره داخلی برج نصب شده اند، می ریزد. فن آکسیال یا سانتریفیوژی که جریان هوا را از روی سطح پدها و در نتیجه آب در حال جریان از روی پدها عبور می دهد، به روش سرمایش تبخیری و تبخیر نمودن بخشی از آب، آب گرم را خنک کرده و آب خنک شده به تشت زیر برج می ریزد و از آنجا مجددا به سمت مصرف کننده باز می گردد.

2- برج های خنک کننده مداربسته: در این نوع برج ها دو نوع سیال در دو مدار جداگانه وجود دارد. یک مدار بسته که آب خنک شونده از سمت مصرف کننده به آن می رسد و در داخل دسته ای از لوله ها جریان پیدا می کند. یک مدار دیگر باز بوده و همانند برج مدار باز، سیال آب بر روی مبدل مدار بسته می ریزد و سپس توسط جریان هوایی که توسط فن به وجود می آید، به روش سرمایش تبخیری باعث سرد شدن آب مدار باز شده و در نتیجه آن آب گرم داخل کویل خنک می گردد.

معمولا جهت کاربری سیستم های تهویه مطبوع از برج خنک کننده مدار باز استفاده می گردد. برج های خنک کننده جهت چیلر های تراکمی آب خنک و چیلر های جذبی مورد استفاده قرار می گیرند و در بعضی موارد نادر در روف تاپ پکیج های آب خنک نیز به کار برده می شوند.
سیستم خنک کنندگی برج های خنک کننده به صورت سرمایش تبخیری بوده از این رو دمای نهایی آب خنک شونده بسته به راندمان برج به 8 تا 9 درجه فارنهایت بالاتر از دمای مرطوب محیط می رسد. لازم به ذکر است از این برج ها به علت مکانیزم سرمایش تبخیری آن در محیط های مرطوب نمی توان استفاده کرد. به این دلیل که در اقلیم هایی که رطوبت نسبی هوا بالا می باشد، تبخیر آب به صورت خیلی کند انجام شده، در نتیجه عمل سرمایش حاصل از تبخیر نیز بسیار ناچیز بوده و عملا با پایین آوردن راندمان به سیستم به لحاظ اقتصادی وقتی کابری مورد نیاز را نخواهد داشت.

همچنین این برج ها با بدنه های فایبر گلاس و فلزی تولید می گردند. برج های فایبرگلاس در اشکال مدور و چهارگوش و عمدتا با فن های آکسیال تولید می گردند، در حالی که برج های فلزی به صورت چهارگوش و معمولا با فن های سانتریفیوژ طراحی و ساخته می شوند. از لحاظ شکل ظاهری، معمولا برج های فایبرگلاس زیباتر طراحی می گردند. همچنین وزن آن ها نسبت به نوع فلزی سبک تر می باشد.
از دیگر مزایای برج های فایبرگلاس می توان به رسانا نبودن آن ها و ضریب انتقال گرمای پایین تر آن ها نسبت به نوع فلزی نام برد.
مقاوم در برابر زنگ زدگی و عمر بالا تر جنس فایبرگلاس از دیگر ویژگی های این نوع از برج ها می باشد.

۲ Comments
  • زارعی
    در تاریخ: ۲۳:۲۴h, ۲۳ آبان

    پست خوبی بود، استفاده کردیم

  • حمید مشتاقی
    در تاریخ: ۰۷:۱۴h, ۲۴ آبان

    مخاطب گرامی با سلام و تقدیم احترامات
    بسیار خوشحال هستیم که وب‌سایت ما پذیرای نظرات شما بوده است.
    با تشکر از اعتماد شما

فرم ارسال نظر