گاز R410 یا R22

تفاوت های گاز R410 و R22

گاز R410 یا R22

پیش از آنکه اسپلیت و کولر گازی R410 طراحی و روانه بازار گردد، کولرهای گازی R22 توسط صنایع تولیدی طراحی می شدند و در انواع محیط های مسکونی، تجاری و اداری قابل استفاده بودند. هر چند در دنیای امروز نیز فناوری جدیدی همچون کولر گازی R410 در بازارهای فروش یافت می شود؛ اما برخی افراد به تصور اینکه سیستم های قدیمی بازده ای بیشتری در محیط دارند یا از قیمت های کمتری برخوردار هستند همچنان از سیستم های R22 استفاده می کنند. شاید بپرسید تفاوت این سیستم های تهویه چیست؟ یا اصلا کدام اسپلیت توانایی و بازده ای بیشتری در تهویه هوای مطبوع محیط دارد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تمامی کولرهای گازی و اسپلیت ها به وسیله یک نوع گاز تحت عنوان ماده مبرد کار می کنند و فرآیند تهویه هوا را در دو حالت سرمایش و گرمایش به انجام می رسانند. در واقع ماده مبرد به کار رفته در ساختار این سیستم های تهویه جز اصلی و سازنده این کولرها می باشد. پس از استفاده از گاز R410 و مزیت ها و برتری های فوق العاده این گاز بر مبرد R22 موجب شد تا از گاز R410 در طراحی و تولید اسپلیت ها و کولرهای گازی استفاده شود.
بنابراین اگر بخواهیم به صورت مختصر کلی تفاوت عمده و اصلی اسپلیت ها و کولرهای گازی R22 با کولر گازی R410 را بیان کنیم، باید بگوییم که این دو اسپلیت از نظر نوع ماده مبرد به کار رفته در ساختارشان با یکدیگر تفاوت دارند و این یعنی کولر گازی با مبرد R410 و کولر گازی R22 با مبرد یا گاز R22 کار می کند؛ اما اینکه این دو کولر گازی در عمل چه تفاوتی با یکدیگر دارند یا کدام بازده ای بهتری در محیط دارد، سوال هایی است که باید با بررسی تفاوت های دو گاز R410 و R22، به آن ها پاسخ دهیم. بدین ترتیب در ادامه به بررسی این دو گاز پرداخته و در نهایت به این سوال پاسخ می دهیم که کدام نوع از اسپلیت ها بر دیگری ارجحیت داشته و بازدهی بیشتری در محیط دارد؟

 

تفاوت های گاز مبرد R410 و گاز مبرد R22

همانطور که اشاره شد امروزه در سیستم های تهویه از جمله کولرهای گازی از دو گاز مبرد R410 و R22 استفاده می شود که هر یک از این دو گاز ویژگی های ساختاری و کاربردی مخصوص به خود را دارند؛ اما لازم است بگوییم که گاز R22 با معایب بسیار و اثرات مخربی که بر محیط زیست دارد، از سال 2015 به تدریج کنار گذاشته شد و گاز R410 با مزایای مختلفی به عنوان یک مبرد مناسب و سازگار با محیط زیست جایگزین گازهای مبرد پیشین گردید.
در خصوص بررسی تفاوت های ساختاری و کاربردی این دو گاز مبرد با یکدیگر، باید بگوییم که گاز R22 یک هیدروکلروفلوئورومتان می باشد، به طوری که امروزه آن را تحت عنوان گاز فریون نیز می شناسند. این گاز در صورت نشت و انتشار در محیط خسارت های جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد می سازد که از جمله آن ها می توان به تخریب لایه اوزون اشاره کرد. به طور کل باید گفت که این گاز از جمله گازهای گلخانه ای مخرب است که در صورت نشت و انتشار در محیط، پیامدهای ناگواری را برای کره زمین به بار می آورد و موجب برهم خوردن تعادل زمین و افزایش دمای محیط زیست و کره زمین می گردد.
در مقابل گاز R410 از جمله گازهای HFC و دوستدار محیط زیست می باشد که در صنایع گوناگون تولیدی مورد استفاده بشر قرار گرفت. این گاز با قابلیت ها و ویژگی های ساختاری مختلف از جمله گازهای سازگار با ODP می باشد که به تازگی مجوز استفاده در لوازم های خانگی را گرفته و در برخی وسایل از جمله کولرهای گازی و اسپلیت ها به کار برده می شود.
گاز R410 نسبت به مبرد R22 بازده ای بیشتری در محیط داشته و صدمات و خسارات کمتری به محیط زیست وارد می کند، به طوری که این گاز را برخلاف مبرد R22 دوستدار محیط زیست خوانده و در صنایع مختلفی از آن استفاده می کنند. بنابراین شاید بهتر باشد برای درک بهتر تفاوت های کولر گازی R410 با کولرهای گازی R22 مزایای مبرد R410 را نسبت به مبرد R22 بررسی کنیم:

– گاز مبرد R410 در جذب و آزاد شدن گرما نسبت به مبرد R22 بهتر عمل می کند.
– نقطه جوش مبرد R410 با مقدار منفی ۵۱٫۴ نسبت به مبرد R22 با مقدار منفی ۴۰٫۸ کمتر بوده و درنهایت بازده بیشتری در محیط دارد.
– گاز R410 آنتالپی بالاتر و نقطه جوش پایین تری نسبت به R22 دارد.
– استفاده از مبرد R410 در دستگاه های تهویه عمر مفید قطعات را ارتقا داده و در نهایت بازده دستگاه را افزایش می دهد.
– سرمای بیشتر و ماندگاری بالاتر در گاز R410 مشهود است.
– نسبت حلالیت مبرد R410 در روغن سنتتیک بیشتر از حلالیت گاز مبرد R22 در روغن مینرال می باشد.
– گاز R410 مقدار شارژ کمتری نسبت به گاز مبرد R22 دارد.

 

کولر گازی R22 یا اسپلیت و کولر گازی R410

 

اکنون با بررسی تفاوت های ساختاری و کاربردی دو مبرد R410 و R22 می توان به این سوال پاسخ داد که کدام یک از اسپلیت های  R22 یا اسپلیت R410 گزینه ایده آل تری برای تهویه هوای مطبوع محیط می باشد؟
با بررسی مزایا و معایب هر دو گاز می توان گفت که مبرد R22 با قابلیت تراکم پذیری بالاتر نسبت به مبرد R410 قطعا بازدهی بیشتری در سرمایش محیط دارد؛ اما معایب فراوان این گاز و اثرات مخرب آن به محیط زیست یک دلیل مهم و کافی در خصوص کنار گذاشتن آن در ساخت و تولید لوازم خانگی می باشد.
با وجود مزایای فوق العاده ای که گاز R410 نسبت به گاز مبرد R22 دارد، باید بگوییم که این گاز دوستدار محیط زیست بوده و طی سال های اخیر به عنوان یکی از مبردهای پرکاربرد در ساخت و تولید انواع لوازم خانگی از جمله کولرهای گازی شناخته می شود؛ اما باید بگوییم که این تنها دلیل ما برای انتخاب کولر گازی R410 نیست بلکه یک سری ویژگی های ساختاری و کاربردی نیز در این اسپلیت ها وجود دارد که موجب شده امروزه در اغلب اماکن عمومی و خصوصی از این سیستم های تهویه استفاده شود.
کولر گازی R410 با برخورداری از کندانسورهای بزرگتر نسبت به سایر اسپلیت ها این امکان را فراهم می کنند تا گاز برگشتی از اپراتور در فرصت بیشتری گرمای خود را به محیط و اتمسفر منتقل کرده و در نتیجه با نیروی کمتری ماده مبرد توسط کمپرسور متراکم گردد. بدین ترتیب با استفاده از سیستم خاص این کولر گازی ما به انرژی برق کمتری در تهویه هوای مطبوع محیط نیاز داریم و در واقع با به کار بردن اسپلیت و کولر گازی R410 به راحتی می توان مصرف انرژی را کاهش داد. همچنین در سیستم اسپلیت های اینورتر نیز از گاز R410 استفاده شده است.
در پایان باید گفت که طبق استانداردهای جهانی و مصوبه های قوانین بین الملل تولید کولرهای گازی R22 به تدریج درحال کاهش بوده و در اغلب کشورها تولید این کولر گازی به طور کامل متوقف گردیده است و امروزه در اغلب کشورهای جهان از کولر گازی R410 به جای کولرهای R22 در سیستم تهویه محیط های مسکونی، تجاری و اداری استفاده می شود. این اسپلیت ها با قابلیت های کاربردی متنوع در مدل های گوناگون طراحی شده و یک گزینه ایده آل برای انواع مصارف کاربران می باشند.

نظری ثبت نشده است، اولین نفر برای ارسال نظر باشید

فرم ارسال نظر