سیستم های GHP

سیستم های GHP

سیستم های GHP

سیستم های جربان متغیر مبرد VRF (Variable refrigerant flow ) در صنعت تهویه مطبوع و تاسیسات به دو دسته سیستم های EHP (ٍElectric Heat Pump)  و سیستم های GHP (Gas Heat Pump)  تقسیم می شود. در سیستم های EHP ، قوای محرکه دستگاه یک موتور الکتریکی می باشد. سیستم های معمول VRF از جمله مولتی اسپلیت هوشمند وستن ایر (WVRF Seri 6) از دسته EHP می باشد.

اما در سیستم های GHP، سیستم سرمایشی و گرمایشی شامل یک موتور احتراق داخلی می باشد که با گاز شهریCNG(Compressed Natural Gas) و یا گاز مایع LPG (Liquefied Petroleum Gas)  عمل می کند.

سیستم GHP نیز به مانند VRF، از اجزای اصلی شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط می باشد. در این کمپرسور برای متراکم کردن مایع مبرد، به جای الکتروموتور، از موتور احتراقی استفاده می شود.

در سیستم های GHP، خود دستگاه به عنوان یونیت خارجی در فضای باز (معمولا پشت بام) قرار می گیرد و توانایی اتصال به چندین یونیت داخلی را دارد. یونیت های داخلی این سیستم مانند دستگاه دستگاه های فن کویل، شامل یونیت دیواری، کاستی، سقفی توکار، سقفی زمینی و … بوده که با توجه به نوع محیط داخل و سلیقه کاربر متفاوت انتخاب می شود.

مزایای سیستم های GHP نسبت به دستگاه های VRF

کاهش مصرف انرژی

 

دستگاه های VRF به خودی خود دستگاه های کم مصرفی تلقی می شوند. این سیستم ها به لطف جریان مبرد متغیر و سیستم کمپرسور اینورتر ، از لحاظ انرژی جزو بهینه ترین دستگاه ها برای ساختمان هایی با کاربری تجاری و مسکونی می باشد. عمده مصرف انرژی دستگاه های EHP در سیستم های VRF ، درون کمپرسور در این یونیت خارجی می باشد و یونیت های داخلی مصرف برقی بسیار کمتر نسبت به یونیت خارجی دارد.

در سیستم های GHP کمپرسور دستگاه هیچ گونه مصرف برقی ندارد و انرژی مورد نیاز خود را با استفاده از احتراق گاز تامین می کند.

بنابراین مصرف برق یونیت خارجی به حداقل می رسد. به طور تقریبی، مصرف برق دستگاه های GHP نسبت به EHP تا 80% کمتر می باشد.

بازیابی گرمای یونیت خارجی برای تامین آب گرم

 

با توجه به استفاده از موتور احتراقی به جای الکتروموتور در کمپرسور یونیت خارجی، گرمای قابل توجهی در این فضا تولید می شود. به راحتی می توان از گرمای تولید شده در این قسمت، برای تامین آب گرم مورد نیاز ساختمان استفاده کرد.

کاهش هزینه های جاری

 

با توجه به وجود منابع فراوان گاز طبیعی در کشور، هزینه گاز مصرفی نسبت به برق مصرفی برای مصارف گوناگون کمتر می شود. بنابراین استفاده از این سیستم از لحاظ اقتصادی و هزینه های جاری به صرفه تر می باشد.

کاهش آلودگی هوا و اتلاف انرژی

 

شاید در نگاه اول، استفاده از گاز به جای برق، باعث افزایش آلودگی هوا تلقی شود. اما در کشور ما، نیروی الکتریسیته توسط نیروگاه هایی با سوخت های فسیلی به دست می آید. بدون شک احتراق گاز طبیعی به جای سوخت فسیلی باعث بروز آلودگی های کمتر می شود. از طرفی دیگر اتلاف انرژی الکتریکی از نیروگاه تا مصرف کننده در شبکه انتقال برق، بسیار بیشتر از اتلاف شبکه گاز شهری می باشد.

خرید دستگاه های GHP

دستگاه های GHP در ظرفیت های گوناگون عرضه می شوند. تعیین ظرفیت با توجه به کاربری، متراژ و … توسط کارشناسان نیازسنجی می شود. شرکت اورین تهویه با تکیه بر دانش روز و با استفاده از کارشناسان متخصص، گامی بزرگ در صنعت تهویه مطبوع کشور برداشته است. کارشناسان ما بهترین سیستم های تهویه مطبوع را با توجه به نیاز کارفرمایان ارائه می کنند. جهت ارتباط با کارشناسان ما، می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل بفرمایید.

021-86045148

021-86045162

نظری ثبت نشده است، اولین نفر برای ارسال نظر باشید

فرم ارسال نظر